باعرض سلام و ادب خدمت شیخ بزرگوار
بنده تازه به سن 20سالگی رسیدم و پدرم قبلا از پدر بزرگوارتان تقلید میکرند و الان نیز سوالاتی که برایشان پیش میاید به رساله الهدی و سوالات روز را به دیگر مراجع مانند ایت الله خراسانی مراجعه میکنند ولی بنده نمیتوام از مرجعی که درقید حیات نیست مانند پدر جنابعالی تقلید کنم روزی دست به کار شدم که مرجع اعلم را انتخاب کنم اما متاسفانهمراجعی که در حال حاظر داریم مراجع پولکی هستند حیف نیستید و ببینید که چه اپارتمانهایی چه هتلهایی که نباید میزدند و زدند این مراجع این همه پولها را از کجا میاورند سوالی که به ذهن بنده خطور کرد و نیز از خودم پرسیدم که چرا در هر خیابانی 100گدا هست جواب این سوال از بی عدالتی مراجع ماست
سوال اصلی بنده
1)ایا تقلید کردن از چنین مراجعی حرام نیست؟
2)ایا میتوانم که از هیچ مرجعی تبعیت نکنم؟زیرا میگویند ((من مات من لم یعرف امام زمانه مات میتتن جاهلیه))ایا این حدیت به مرجع تقلید برمیگردد
3))ایا میتوان از جنابعالی تقلید کنم زیرا من کتاب شما را خواندم کتاب عرفو الحق تعرفو اهله و بعضی از محاظرات شما را شنیدم نه به عدالت شما و نه به علم شما شک دارم و بر منکرش لعنت؟
لطفا مرا راهنمایی کنید
با ارزوی موفقیت و طولی عمر رو خوش
جواب:
به اطلاع می رسانم که حدیث شریف (من مات ولم یعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية) هیچ گونه ربطی به علماء ندارد زیرا آن گویای سنن الهیست که بعد از پیامبران والامقام محقق است ودر شأن أئمه اطهار وخاندان رسالت آمده است.
و أما مسأله تقلید همان گونه که در سخنرانی های متعددی به آن اشاره نمودم و در شرح خطبۀ شقشقیه که بر روی سایت نیز آمده به ان متعرض شدم شرایط متعددی دارد که علم یکی از آن شرایط است ولی متأسفانه اکثر مردم فقط مسألۀ علم را مد نظر قرار می دهند وهیچ گونه توجهی به سایر شرائط واردۀ دیگر ندارند که از آن جمله دوری از حکام جور وثبات برای تحقیق حق و ایمان ومشارکت مردم در مسائل مورد نیاز همان گونه که در روایت شریفه که از طرف حضرت مهدی (عج) آمده تاکیید می نمایند (وأما الحوادث الواردة فارجعوا فيها الى رواة حديثنا…) وکلمه حوادث همان گونه که روشن است بیان حکم شرعی نیست بلکه مسائل وحوادثی است که در هر زمان ومکان اتفاق می افتد که در چنین مواردی لازم است که علما پایگاهی برای مردم وبیانگر آنچه که از وظائف اجتماعی مردم است همان گونه که وظیفه علماء را حضرت علی نیز بیان فرموده است (قد اخذ الله على العلماء ألا يقاروا على كظة ظالم ولا سغب مظلوم) یعنی لازم است که علما در برابر ظلم ظالمان سکوت ننمایند واز ستم دیدگان دفاع نمایند زیرا اسلام بر دو پاییه حق در برابر باطل وعدل در برابر ظلم پایه گذاری شده است ولی متأسفانه أکثر علماء این دو امر مهم را جزء وظائف خود نمی دانند و آنچه که در رابطه با ملت است ودفاع از حق را سیاست می دانند.
لازم است که بدانیم روایات وارده از طرف ائمه اطهار علمای شیعه را به دو دسته صالح وغیر صالح تقسیم نموده ولی عادت بر این است که این شرایط را اکثر مردم مد نظر قرار نمی دهند وهمان گونه که سنی ها فقط صحابی بودن را شرط می دانند گویا ما نیز فقط عالم بودن یک شخص را شرط می دانیم بنا بر این اگر شما به تقوا وثبات وعلم وبقیۀ شرایط در یکی از علمای حاضر اعتقاد دارید می توانید از او تقلیید نمایید ولی اگر چنین امری محقق نیست می توانید به یکی از کتابهای فقهی گذشتگان یا رسایل عملیه آنان عمل نمایید ومسایل جدید را از کسی که به علم وایمان او اعتقاد دارید مراجعه نمایید ولی این جانب به جز جواب دادن به سؤالاتی که روی سایت می آید متصدی هیچ امر دیگری نیستم و در تمام عمر حتی یک بار به خود اجازه نداده ام که امام جماعت باشم گر چه در ایران وسوریه وکویت عده زیادی تقاضای این امر را از من کرده بودند از خداوند متعال توفیق وهدایت همگان را خواهانم والسلام.
0 تعليق